Fundacja CABRIO POLAND partnerem Międzynarodowej organizacji FIVA

Picture of Redakcja Cabrio Magazyn
Redakcja Cabrio Magazyn
2 grudnia, 2019r.

Podobne z tej kategorii

Zrzut-ekranu-2023-11-13-o-15.09
AUDI TT FINAL EDITION czyli koniec ikony designu
Spending,Great,Time,In,Convertible
MANAGER DS. SZCZĘŚCIA I POZYTYWNYCH WIBRACJI Z PARTNERAMI
Reindeer,At,Norway
CABRIO VIKINGER! Skandynawia to nie tylko Fiordy
CP-cover-2024-1-2
9. Międzynarodowy Festival CABRIO POLAND tym razem w LAKE HILL Resort & SPA

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że Fundacja CABRIO POLAND została oficjalnym Partnerem FIVA.

Wypada jednak napisać, czym jest FIVA i jak działa. Międzynarodowa Federacja Pojazdów Zabytkowych (Fédération Internationale des Véhicules Anciens – FIVA) została utworzona w 1966 r. we Francji jako międzynarodowa federacja klubów oraz organizacji zrzeszających posiadaczy pojazdów zabytkowych. Jest to jedyna federacja tego typu honorowana przez UNESCO. FIVA działa na zasadach “non profit” utrzymując się ze składek członkowskich i darowizn sponsorów.

Najważniejszym zadaniem FIVA jest promocja ochrony  zabytków motoryzacji oraz ułatwianie kontaktów i współpracy pomiędzy klubami na całym świecie. FIVA stawia sobie także za cel reprezentowanie bezpośrednio lub poprzez zrzeszone kluby interesów środowiska miłośników pojazdów zabytkowych wobec władz legislacyjnych w poszczególnych krajach lub grupach krajów (np. w Unii Europejskiej). Jednym z najbardziej spektakularnych sukcesów osiągniętych w ostatnim czasie było wynegocjowanie, dzięki prowadzonemu lobbingowi w Parlamencie Europejskim, wyłączenia pojazdów uznanych za zabytkowe oraz części do tych pojazdów pochodzących z demontażu z listy “odpadów” zawartej w ustawie dotyczącej kasacji pojazdów wyeksploatowanych. Nie bez znaczenia był fakt, iż w czasie negocjacji w Parlamencie Europejskim FIVA zorganizowała pod siedzibą Parlamentu w Sztrasburgu demonstrację z udziałem ponad 1000 pojazdów zabytkowych. Na demonstrację zjechały samochody i motocykle aż z ośmiu państw Unii.

Ponadto FIVA prowadzi rejestr i klasyfikację pojazdów zabytkowych, która ma służyć dokumentowaniu historii i potwierdzaniu oryginalności poszczególnych samochodów i motocykli. Prowadzony rejestr ma wielką wartość dla potencjalnych nabywców modeli pojazdów, które doczekały się obecnie swoich replik montowanych często z wykorzystaniem wielu oryginalnych podzespołów. Dzięki rejestrowi można uniknąć pomyłkowego zakupu Jaguara E-type złożonego w 1999 r jako samochodu z 1969 roku.

FIVA patronuje także imprezom pojazdów zabytkowych na całym świecie, które są organizowane przez jej członków zgodnie z regulaminem FIVA.

W każdym kraju, skąd pochodzą członkowie tej federacji, a są to 53 klubu i organizacje z 36 państw, jest wybierana ANF FIVA tzw. Narodowa Władza FIVA (National Authority) czyli organizacja mająca szczególne upoważnienia w kwestiach związanych z rejestracją pojazdów zabytkowych w danym kraju i w kartotekach FIVA. W przypadku Polski – jedynym członkiem FIVA jest Polski Związek Motorowy, który równocześnie pełni funkcję ANF.

W strukturach FIVA działają następujące komisje:

  •     Komisja Imprez (nadzorująca przebieg rajdów i zlotów pod auspicjami FIVA),
  •     Komisja Techniczna (prowadząca rejestr pojazdów oraz oceniająca ich oryginalność oraz stopień odrestaurowania),
  •     Komisja Prawna (prowadząca sprawy członkowskie),
  •     Komisja Parlamentarna i Stosunków Europejskich (prowadząca lobbing na rzecz korzystnej legislacji w poszczególnych krajach i Unii Europejskiej),
  •     Komisja Pojazdów Użyteczności Publicznej i Przemysłowych (reprezentująca interesy posiadaczy tego typu pojazdów),
  •     Komisja Historyczna (rozstrzygająca i opiniująca kwestie dotyczące historii produkcji poszczególnych modeli pojazdów),
  •     Komisja Motocykli (reprezentująca interesy posiadaczy zabytkowych motocykli).

    Więcej informacji na temat FIVA można znaleźć pod adresem: www.fiva.org Strona otworzy się w nowym oknie

Najbliższe wydarzenia